Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obraz normalizace z pohledu dětských protagonistů
Semrádová, Adéla ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Smrčka, Jiří (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá obrazem doby normalizace z pohledu dětského protagonisty v dílech české literatury 90. let 20. století. Práce se zaměřuje na romány Hrdý Budžes Ireny Douskové a Báječná léta pod psa Michala Viewegha, které nejdříve analyzuje na rovinách vypravěče, časoprostoru, konfigurace postav a charakterizačních technik a narativního publika. Posléze metodou komparace zjišťuje, které narativní techniky podílející se na stavbě fikčních světů jsou textům společné a které jsou podstatným faktorem pro idylické zobrazení normalizační reality a které vytváří její odlehčený obraz, aniž by oslabovaly vážnost historického rámce. Výsledkem práce je, že důležitým prostředkem obrazu idylického dětství v době normalizace je orientace na každodennost hlavního hrdiny a na jeho rodinné prostředí. Dále důležitou narativní technikou je nepřímá charakterizace hlavní postavy prostřednictvím promluvy, která se projevuje humorným efektem projevu v obou případech protagonistů. Naopak nepodstatnou kategorií se díky metodě komparace prokázala být kategorie vypravěče, který je ve vybraných textech jiného druhu, a nepředstavuje tak podstatný faktor na budování narativních světů. KLÍČOVÁ SLOVA Hrdý Budžes, Báječná léta pod psa, dětský hrdina, doba normalizace, vyprávění
Dětský hrdina v náročné životní situaci - didaktické využití
Voláková, Miroslava ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je nastínit možnosti využití dvou vybraných děl literatury pro děti a mládež v hodinách českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy. Jedná se o díla, v nichž se dětský hrdina dostane do náročné životní situace způsobené především šikanou, již zvládne vyřešit pouze s vypětím sil. Práce sestává z teoretické a praktické části. V teoretické části shrnuji obecné odborné poznatky o náročných životních situacích a aplikuji je při analyzování šikany ve zvolených literárních dílech. Praktickou část jsem rozdělila na dva velké celky, přičemž v každém z nich se věnuji jednomu dílu. V jednotlivých celcích vždy provádím analýzu didaktického potenciálu díla. Poté navrhuji jeho konkrétní využití ve výuce a reflektuji její průběh. Do praktické části jsem navíc zařadila doplňující kapitolu o dalších možnostech využití jednoho z vybraných děl ve výuce českého jazyka a literatury, ale i v jiných předmětech. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a zhodnocení efektivity navržených příprav hodin na základě jejich realizace ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA děti, dětský hrdina, náročné životní situace, šikana, kyberšikana, didaktická analýza, příprava na vyučování, český jazyk a literatura
Theme of the Big City and Child Hero in Selected Novels of Dickens and Dostoyevsky; Oliver Twist, and Crime and Punishment
Hodinová, Barbora ; Grmelová, Anna (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Práce se zaměřuje na porovnání ztvárnění velkoměsta a dětského hrdiny v románu Oliver Twist (1838) Charlese Dickense a v románu Zločin a trest (1866) F. M. Dostojevského v kontextu dobové sociální a společenské situace Anglie a Ruska. Přes řadu společných rysů v zobrazení chudoby hlavních dětských postav jsou závěry románů a potenciální budoucnost postav podstatně rozdílné jak to vyplývá z odlišných filosofií a morálních hodnot spisovatelů.
Dětský hrdina v náročné životní situaci - didaktické využití
Voláková, Miroslava ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je nastínit možnosti využití dvou vybraných děl literatury pro děti a mládež v hodinách českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy. Jedná se o díla, v nichž se dětský hrdina dostane do náročné životní situace způsobené především šikanou, již zvládne vyřešit pouze s vypětím sil. Práce sestává z teoretické a praktické části. V teoretické části shrnuji obecné odborné poznatky o náročných životních situacích a aplikuji je při analyzování šikany ve zvolených literárních dílech. Praktickou část jsem rozdělila na dva velké celky, přičemž v každém z nich se věnuji jednomu dílu. V jednotlivých celcích vždy provádím analýzu didaktického potenciálu díla. Poté navrhuji jeho konkrétní využití ve výuce a reflektuji její průběh. Do praktické části jsem navíc zařadila doplňující kapitolu o dalších možnostech využití jednoho z vybraných děl ve výuce českého jazyka a literatury, ale i v jiných předmětech. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a zhodnocení efektivity navržených příprav hodin na základě jejich realizace ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA děti, dětský hrdina, náročné životní situace, šikana, kyberšikana, didaktická analýza, příprava na vyučování, český jazyk a literatura
Zobrazení existenciálně vypjatých životních situací ve vybraných dílech pro děti a mládež a jejich didaktická analýza
Haasová, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem magisterské diplomové práce Zobrazení existenciálně vypjatých životních situací ve vybraných dílech pro děti a mládež a jejich didaktická analýza je upozornit na dvě knihy pro děti a mládež s velmi citlivou tematikou (domácí násilí a úmrtí rodiče) a poukázat na možnost, jak s těmito literárními díly pracovat v hodinách literatury či občanské výchovy. První část práce je věnována tématu domácího násilí a jeho zobrazení v knize Všehokniha. Druhá část se věnuje úmrtí blízkého člověka a jeho znázornění v knize Volání netvora. Každá z částí je rozdělena do několika podkapitol. V první z nich se zabývám odbornými poznatky k příslušnému tématu, ve druhé pak projevy daného problému ve vybrané knize, v další části jsou analyzovány literární postavy, které se s danou existenciálně vypjatou situací vypořádávají. Poslední kapitola vždy patří didaktickému potenciálu vybrané ukázky. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a shrnutí zkušeností z jejich realizace na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA děti, úmrtí, domácí násilí, dětský hrdina, didaktická analýza, literatura, občanská výchova
Theme of the Big City and Child Hero in Selected Novels of Dickens and Dostoyevsky; Oliver Twist, and Crime and Punishment
Hodinová, Barbora ; Grmelová, Anna (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Práce se zaměřuje na porovnání ztvárnění velkoměsta a dětského hrdiny v románu Oliver Twist (1838) Charlese Dickense a v románu Zločin a trest (1866) F. M. Dostojevského v kontextu dobové sociální a společenské situace Anglie a Ruska. Přes řadu společných rysů v zobrazení chudoby hlavních dětských postav jsou závěry románů a potenciální budoucnost postav podstatně rozdílné jak to vyplývá z odlišných filosofií a morálních hodnot spisovatelů.
Význam postav v moderní filmové pohádce Oty Hofmana
Pařízková, Tereza ; DUFEK, Jiří (vedoucí práce) ; DUTKA, Edgar (oponent)
V předkládané práci se zabývám anylýzou významu nadpřirozených postav v díle Oty Hofmana. Hofman je zakladatelem moderní filmové pohádky v Československu a jeho práce filmová i literární je známá celosvětově. Mým cílem je jeho svět popsat a kategorizovat v jeho vlastních vývojových fázích a zvratech a ukázat na míru autorství v jeho dílech. Propojením dětské psychologie s chováním a motivací jeho hrdinů chci poukázat na dětský svět viděný očima Oty Hofmana.
Dítě ve světě dospělých
BRABCOVÁ, Petra
Předkládaná bakalářská práce se zabývá interpretací a komparací tří narativních textů anglofonní literatury, kterými jsou Velmi modré oči Toni Morrisonové, Třináct měsíců Davida Mitchella a Cesta Cormacka McCarthyho, se zaměřením na dětského hrdinu, jeho cítění a prožívání. Cílem této práce je charakterizovat proměny a reakce dítěte, ke kterým dochází konfrontací s jeho okolím a se světem dospělých, které reflektuje dětskou optikou. Tato charakteristika je následně porovnána s názory současné vývojové psychologie.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.